Start | RSS
Pelle Wessman

Dagens Aktuellt berättade om mycket intressant. De rapporterar att många egenföretagare/småföretagare, som jag ju själv är som extraknäck, har det svårt ekonomiskt. Det berättade de för att den borgerliga regeringen nu, om jag hörde rätt, ska avskaffa kravet på flera uppdragsgivare för att man ska få driva ett företag.

Konsekvensen av att det räcker med en uppdragsgivare blir att du kan tvingas att bli egenföretagare för då slipper uppdragsgivaren/arbetsgivaren tänka på allt vad anställningsskydd, sjukersättning etc heter. Du är anställd för stunden och kan när som helst ryka. Ska borgarna nu i det dolda trolla bort inte bara LAS utan allt vad trygghet heter här i landet? Kanske vi bör hålla oss vakna på denna frågan - jag ska nog försöka bevaka den i alla fall.

Kul var också att dra en parallell till borgarnas budget där de slopade det avdrag på 5 % som småföretagare tidigare kunnat gjort enligt den s.k. 3:12-regeln men ändå hävdar att de gynnar småföretagarna genom en slopad förmögenhetsskatt. Hur det går ihop att småföretagare har det svårt ekonomiskt och att de gynnas av förmögenhetsskatt får inte jag riktigt ihop - är det kanske så att de mest gynnade av en slopad förmögenhetsskatt egentligen är de hemlösa? Hade varit kul att få bli lite upplyst i frågan.

Sedan handlade det ju om a-kassan - nu ska det till ännu mer försämringar och tvång. Jag tror de råkade felinformera Littorin lite om vilken post han hamnat på - arbetsmarknadsminister, inte justitieminister - han pysslar med arbetslösa, inte med kriminella. Ändå ska det till krafttag - man kan ju undra vad de stackars arbetslösa gjort?

Nu när a-kassan är sänkt till en mycket lägre nivå och färre får ta del av den - då har väl de som inte tidigare varit motiverade att söka jobb nu fått den motivationen? Varför ska man tvinga in dem i första bästa arbete när individerna själva vill ha jobb och anstränger sig allt vad det går med att söka dem?

Är det de arbetslösa som de nya förändringarna är ute efter att hjälpa? Är det samhället? Är det företagarna eller skattebetalarna? Jag skulle tro de två senare - detta handlar inte om de arbetslösa utom om andra - andra som vill ha arbetare de just nu inte kan få av någon anledning - andra som just nu betalar skatt för en trygghet någon annan än de själva behöver.

Det handlar om att skjuta över arbetslöshetsproblemet från samhällsnivå, konfliktperspektiv, till individnivå, koncensusperspektiv. Det är ditt fel att du är arbetslös och det ska ingen annan än du belastas för - vi ger dig hjälp så att du inte blir en ännu större belastning för samhället men du får nog skärpa dig så snart du kan för jag ska inte dras med ner i skiten bara för att du inte kan vara nog duktig och fin.

Jag är faktiskt bestört - inte trodde jag att ett regimskifte skulle kunna leda till att synen på en sådan sak som arbetslöshet skulle skifta så snabbt och det är inte bara i arbetslöshetssammanhang vi kommer se en sådan här skiftning - det är i alla sammanhang.

Rättssystemet kommer dras åt - rötäggen till kriminella som inte kan ta sig själva i kragen och leva ett ärligt hedervärt liv förtjänar att spärras in - förpestar de oss ska de bestraffas för vi ska inte behöva betala för att han är så misslyckad - människor får ju anstränga sig lite här i världen va? Ta lite ansvar herregud! Det är individens fel - inte samhällets. Individen bär ansvaret - inte samhället.

Individualisering och frihet - det är ditt ansvar - det är ditt liv - du är här ensam i världen och jag önskar dig lycka till. Kanske ses vi i framtiden i den där styrelsen - eller så har du inte varit flitig nog - inte ansvarsfull nog att ta vara på ditt liv - så du har kanske inte nått så högt och kommer kanske aldrig nå så högt att vi någonsin kommer träffas igen. Det är dock lugnt - så länge du inte drar ned mig så att jag inte kan få den perfekta värld jag som ansvarsfull individ förtjänar så bryr jag mig faktiskt inte.

Klart att jag ska få den sjukvård och mina barn den utbildning ansvarsfulla individer förtjänar? Varför ska jag betala för sjukvård åt de som inte tar ansvar och varför ska jag bidra till undervisning åt arvingarna till de oansvariga? De får skylla sig själva - att de inte tog tag i livet som de borde!

Nä - jag är trött och bestört - över en natt bytte hela Sverige samhällssyn - vi ser nu ner på de som är arbetslösa, på de som är sjuka, på de som är kriminella. De lever på våran bekostnad och de hindrar oss från att förverkliga oss själva - men faktum är att vi är ett samhälle i samverkan och precis som en flipperkula studsar och påverkas av sin omgivande miljö så gör en människa det. Man har en egen vilja, men vad gör det om man ändå trillar ner i ett hål?

Samhället måste ge grunden för människors liv ibland - för vissa aldrig, men för andra undre längre tider. Det är vårt ansvar - vi måste se till att skapa ett samhälle där alla kan ha en solid grund att stå på - vi måste se att vi är en del i något större och kan likväl vara en dold orsak till det onda som till det goda. Den arbetslöse är arbetslös av en annan orsak än sig själv - han får inget jobb, beror det på en dålig utbildning - varför har han det? Blev han mobbad i skolan? Blev han slagen hemma? Eller hände något mindre tydligt men som ändå var utom hans kontroll? Eller tog han verkligen och sabbade sin utbildning - men nu ångrar han sig? Vi måste hjälpa!

Genom att bara se till oss själva skapar vi ett samhälle av egoism - du hjälper ingen, men ingen hjälper heller dig. Vissa kommer såklart lyckas - men många kommer också misslyckas och det kommer födas en desperation och en känsla av vanmakt hos de som inte får som kommer drabba och slå ner även på de som får.

Nä - det är en sen kväll och vad som skulle bli en kort kommentar om ett kort nyhetsreportage har blivit en allt för stor essä. Hoppas du som orkat läsa får dig en tankeställare, för det är bara några kvällstankar slängda rakt ut i luften - ingen stor tanke bakom, bara en spontan reaktion på ett program och ett konstaterande att vi skiftar samhällssyn och en fråga om vi verkligen vill det? Vill vi sätta oss själva och vår egen framgång i fokus och skita i andra eller vill vi se till att samhället i stort blir så trevligt som möjligt?

Vad vet jag - oavsett går utvecklingen skrämmande snabbt.

Andra bloggar om: , , , . Kan det kanske möjligen vara ett intressant inlägg? Kanske - så det får en ping på Intressant.se.

Skrivet den 4/1 2007. Permanent länk

jennie kommenterar den 5/1 2007

Hej!

Tack för att du tog upp dettta så slipper jag skriva samma sak. Hade just tänkt skriva om denna skrämmande utveckling som Littorin mfl står bakom. Ville bara säga att jag håller med.

Mr.B kommenterar den 5/1 2007

En skrämmande utveckling helt klart!

Håller med dig i allt, Pelle. Och att de har så fruktansvärt bråttom också! Läste om någon som menade att det måste få ta tid för att vara en sann demokrati... så alla hinner tänka efter och reagera...

I lite längre perspektiv kan nog förändringen att det ska räcka med en uppdragsgivare för att vara egenföretagare bli det allra värsta. Tvingas bli egenföretagare mot sin vilja, kanske i en branch där detta är omöjligt, att tvingas in i en spiral av lönedumpning och superkonkurrens där facket blir helt utmanövrerat ifrån inflytande på anställningstrygghet och löneutveckling. Blit ett skrämmande samhälle där nästan alla till sist konkurrerar med alla och inga hjälps åt och stöttar varandra! Ett omänskligt samhälle som vi med kraft måste kämpa emot, tycker jag. Känns skönt att jag i alla fall inte röstade på någon av alliansens / regeringens partier och inte stödjer denna utveckling.

Jag hoppas många bloggare tar upp detta i sina bloggar och på så sätt lobbar mot dessa förändringar... kan kanske bli en kraft inte ens regeringen kan stå emot... eller i vart fall leda till regimskifte vid nästa val...

Robin Hood kommenterar den 5/1 2007

Så det är samhällets fel att vissa är kriminella? Det betyder alltså att skulden för att vissa begår brott, ligger uteslutande endast på de som är laglydiga. Jag är väl en hyfsat laglydig medborgare, förklara gärna för mig hur det är mitt fel att vissa personer hemfaller åt aggressioner på andras personer och egendom.

Det verkar som den traditionella synen att man ansvarar för sina egna handlingar är förlegad.

Är du laglydig, ja, då bär du skulden för andras kriminella handlingar enligt Pelle Wessman. Jag undrar hur Pelle Wessman vill bestraffa de laglydiga medborgarna för den skuld de bär för de brott som andra begår?

Pelle kommenterar den 5/1 2007

Nu tror jag du missförstått mig lite Robin Hood för jag menar inte att de laglydiga skulle bära hela ansvaret för de kriminella då brottslingarna lika mycket som alla andra är en del av samhället.

Du verkar ha fokus på individen du - för jag säger inte att du gör fel när någon begår brott, jag säger dock att du tillsammans med alla andra bär ett ansvar för att den kriminella blivit kriminell och det för att den formats av den miljö den växt upp i.

När någon av någon anledning börjar halka snett så bär samhället ansvar både för orsaken bakom då den högst troligen ligger i miljön och för att fånga upp personen innan den dråsar i backen.

Jag pekar inte finger - jag ger ingen specifik skulden. Det är inte ditt enskilda fel - du bär ingen enskild skuld, men du är med och delar på samhällets skuld och beroende på vem du är bär du en olika stor bit av det ansvaret - är du exempelvis rektor bär du det yttersta ansvaret för att eleverna på din skola inte drabbas av din skolmiljö.

Ansvarig för din egna handling är du på så vis att det är du som begår den, men vem är ansvarig för att du blev den som du blev så att du begår det du begår? Ingen? Gud? Samhället? Jag anser samhället och med det menar jag Sverige i helhet - medborgarna, företagen, staten...

Om jag puttar dig och du faller - vem bär ansvaret för din krossade svanskota? Det var du som föll - det får väl du bära ansvaret för? Eller var det jag som orsakade ditt fall som ska beskyllas?

Patrik kommenterar den 7/1 2007

Hej! Jag är själv arbetslös och höll på att ta mig ur min tråkiga situation som arbetslös. Nu känns det nattsvart och jag känner mig inte värd någonting.

Att det senaste budet från regeringen visar att det inte ska löna sig att utbilda sig eller gå på praktik visar på att de hör inte hemma där. De tror vi har det så lätt. Har de ingen empati? Försöker du själv bättra din chans att få jobb genom att uppfylla arbetsgivarens krav på kompetens genom utbildning ska du bli av med dina dagar. Det motiverar säkert folk till att utbilda sig.

Men det är klart. Moderaterna riktar in på att slå hål på den svenska välfärden så de kan bygga någonting eget, som de tycker är förträffligt. Då ska inte de stackars regeringsmedlemmarna längre behöva fuska med skatten eller tv-licensen eftersom de tagit bort allt som heter trygghet. Vi ser ett vidrigt samhälle där den egna plånboken betyder mer än människan som hamnar som socialfall istället för att få arbete. Småföretagare och vanliga löntagare! Arbetslösa och Sjuka! Låt inte er luras av moderatpropagandan som talar om hat, egoism och missundsamhet. Min tro till "alliansen mot Sverige" är nu ett minne blott.

Pelle kommenterar den 8/1 2007

Jo precis - plånboken kommer bli vad som räknas. En tunn sådan och livet blir riktigt tufft - och en fet och den kommer växa och bli ännu mysigare och tjockare.

Skapad av Pelle, 2004-2005.