Start | RSS
Pelle Wessman

För tre dagar skrev jag om hur priset på diverse produkter såsom spelkonsoler och konsertbiljetter sätts alldeles för lågt vid lansering - visst av det som säljs säljs sedan åter på internet med vinst.

H&M visar nu att det även är möjligt att "spekulantlansera" kläder - alltså att lansera en produkt för så långt under det egentliga marknadsvärdet att man kan göra en betydande ekonomisk vinst genom att köpa kläderna. Det är deras nya Viktor & Rolf-kläder som redan nått nätets auktionssidor.

Detta är fel tycker jag - ostrategiskt - de först till kvarn får produkterna riktigt billigt, de andra inget alls. Det skapar kaos - man måste kanske köa i timtals, såsom vissa redan nu gör inför lanseringen av Playstation 3 i USA om 9 dagar, eller armbåga sig fram och kanske är man ändå inte säker att bli en av de lyckliga.

Vad bör företagen då göra? De bör kyla ner efterfrågan genom speciallanseringar av produkterna en tid innan butikslanseringen. På speciallanseringen säljs produkten antingen till ett fast, men högt pris, eller till högst bjudande. En sådan speciallansering kan antingen ske via internet eller vid speciella evenemang. Pengarna kan antingen förstärka företagets vinster eller deras image genom att de kanske skänks till välgörande ändamål, eller så får de helt enkelt finansiera ett lägre butikspris när väl marknaden kylts av.

Varför vore det bättre då? Vi lever i en marknadsekonomi och då ska väl lanseringarna ske på marknadsmässigt vis. Istället för att skapa kaos kan lanseringen ske ordnat genom att ett högre pris gör färre intresserade av den omedelbara lanseringen för att sedan göra resten desto mer intresserade av den senare produkten som kanske har ett lägre pris, kommer från ett etiskt företag eller är tillverkad av ett företag med rika chefer - ehh - ja.

Frågan kanske ska ställas tvärtom - varför ska man inte sälja produkten till dess marknadsvärde? Varför ska privatpersoner bli rika på produktlanseringar istället för att de pengarna gynnar självaste produkten i sig eller ett större syfte som välgörenhet? Det finns ingen anledning som jag kan se förutom att det på något vis vore orättvist att de fattigare inte har råd att köpa en produkt direkt vid lansering, men gör det något egentligen om deras chanser att köpa den en tid efter inte försämras utan kanske snarare förbättras?

Jag skulle i alla fall mycket hellre se att H&M lanserat sina kläder via speciella galor och evenemang för välgörande ändamål. Varför inte en röd lansering som stödjer AIDS som en del i det Bono-initierade projektet (Product)Red som den nya röda iPoden är en del av?

Andra bloggar om: , , , ,

Skrivet den 9/11 2006. Permanent länk
Skapad av Pelle, 2004-2005.